En Post-Nimbus er da blå…

Af Thomas Ankler

11. Feb. 2010

De to drenge skuler til hinanden. De står bag den hvide streg med hver deres fluesmækker i hånden og øjnene stift rettet mod skærmen. Et andet sted i rummet sidder seks børn ved hver deres bingoplade med opmærksomheden rettet mod højttaleren. Her kommer lyden ud, der passer til billederne på deres spilleplader. 

Bingoplade 

Bingoplader, fluesmækkere og kæmpe ludobrikker står klar til at modtage museets gæster fra vinterferien 2010. I Tryllekiosken får museets gæster en utraditionel mulighed for at lære 400 års kommunikationshistorie at kende med hele kroppen.

Efter et besøg i museets permanente udstilling omsættes oplevelserne til muligheden for at vinde seks forskellige spil, som alle er udviklet, så børn og voksne lærer og leger sig til viden om, hvordan breve blev til sms'er, og hvordan optisk telegrafi blev til internettet. Resultatet er flere timers sjov og lærerig underholdning for alle familiemedlemmer. 

Læringsstilene er kommet på museum

Inspirationen til spillene kommer fra den danske folkeskole, hvor man i højere og højere grad gør brug af en bestemt pædagogisk metode som supplement til den traditionelle måde at lære på. Metoden har som udgangspunkt, at undervisningen er tilrettelagt med elementer af leg og spil og på en måde, der tilgodeser det enkelte barns måde at opfatte verden på. Tankesættet er et produkt af mange års pædagogisk praksis og teori og er samlet af de amerikanske forskere Rita og Kenneth Dunn.

Hvilken sans bruger du bedst, når du lærer?

I hovedtræk handler metoden om, at alle har en måde at lære på - en læringsstil - som i særlig grad gør dem i stand til at forstå og optage viden bedre end ved andre måder at lære på. I praksis betyder det, at læring skal tilrettelægges, så den tilgodeser alle, uanset om de lærer bedst ved at se tingene, høre om sammenhænge, gøre - selv skulle konstruere sig frem til løsningen, eller røre - det, der skal forstås, er håndgribeligt. 

Det danske postvæsen brugte Nimbus-motorcykler til kassetømning indtil 1976, og motorcyklen er derfor udstillet i salen om Kommunikationens Århundrede efter 1920. Det er forklaringen på, at den gule Post-Nimbus er blevet blå i Tryllekiosken. 

Tre sale med hver deres farve

Museets permanente udstilling er opdelt i tre tidsperioder, der har fået hver deres egen farve i spillene: Kongens Postvæsen 1624-1848 er rød, Opfindelsernes Tid 1849-1920 er gul, og Kommunikationens Århundrede efter 1920 er blå. Spillene går bl.a. ud på at huske, hvilken periode/udstillingssal genstandene er fra. 

Lyd-bingo

De fleste spil i Tryllekiosken tager afsæt i helt almindelige brætspil, velkendt i de fleste familier. I bingo handler det om at lytte til forskellige lyde, der knytter sig til billederne på ens bingoplade. Der spilles først til en, to og tre rækker. 

Trylletårn og Ludo

Store billedbrikker puttes ind i trylletårnet. Den spiller, der først kan sige, hvilken sal og hvilken farve genstanden hører til, har vundet point. Ludo spilles på en hel almindelig ludoplade, dog findes der otte spørgsmålstegn på spillepladen. Når en spiller lander på et spørgsmålstegn, skal spilleren hen til en computer og trække et spørgsmål. Hvis der svares rigtigt, må spilleren gå to ekstra felter frem.   

Vendespil, Fluesmækker og Puzler

Vendespillet fungerer som et helt traditionelt vendespil. I Tryllekiosken består spillet dog af tre brikker pr. stik; to med samme motiv og en farve-brik, der passer til den periode, som genstanden hører til. Fluesmækkerspillet fungerer på den måde, at en computerskærm viser billeder fra de forskellige sale fra den permanente udstilling. Spillernes opgave er at komme først hen til trylletårnet og "klaske" med en fluesmækker på den farve, der passer til den sal, som genstanden kommer fra. Puzler er et puslespil, hvor to billedbrikker sættes sammen med en farvet brik, der passer til den periode, hvor genstanden stammer fra. 

Tryllekiosken er målrettet familier med børn i alderen 7 til 12 år og skoleundervisning i 1. til 4. klasse. Aktiviteten åbner for publikum den 13. februar 2010 som et permanent tilbud til museets gæster. 

Kommenter denne artikel

Overskrift
Kommentar
Navn
E-mail

Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

Enigma - Museum for post, tele og kommunikation er Danmarks kommunikationsmuseum. På Enigma opbevarer vi Danmarks nationale samlinger inden for post og tele og råder over Danmarks største frimærkesamling samt landets vigtigste fagbibliotek inden for sit felt.

Enigma drives af en fond, stiftet i 1996 af Post Danmark A/S og TDC A/S, med det formål at bevare og formidle Danmarks kommunikationshistorie. Museet drives primært af tilskud fra stifterne.

Museets historie begyndte i 1913 da Dansk Postmuseum åbnede dørene for offentligheden. 

Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

Nyeste kommentarer

Glædeligt...
postbiler
(intet emne)
The Danish Royal Family - Part 2
Why the Danish Royal Family - Part 1