Opening October 1st 2022
Buy the annual pass
Køb billet

NY UDSTILLING: Kunstig intelligens

Kunstig intelligens kan se mønstre, som vi mennesker ikke kan. Den kan tilbyde os nye løsninger på verdens største udfordringer. Forbedre verden. Men hvor langt skal vi lukke kunstig intelligens ind i vores liv?
Hvad er kunstig intelligens? Mennesker og maskiner? Er jeg din usynlige hjælper? Er jeg din personlige assistent? Er jeg din nye ven? Er jeg samfundets bedrager? Er jeg samfundets beskytter?

NY UDSTILLING: Kunstig intelligens

UDSTILLING: Fake news og hemmelige beskeder

I vores færden på nettet konfronteres vi dagligt med nye historier om mennesker og mekanismer, der truer os som samfund og individer; ofte med kommunikationsteknologier som våben. Men har det altid været sådan?
Skal staten eje vores sociale medier? Vil du betale for, at dine data ikke sælges videre? Skal tech-giganter have lov til at ekskludere brugere fra deres sociale platforme? Stoler du på, at staten beskytter dine sundhedsoplysninger?

UDSTILLING: Fake news og hemmelige beskeder

BØRNEOMRÅDE: En legeplads for hele familien

Hele familien kan være med, når vi leger med skærmens fascinationskraft i en analog verden. Her kan du kravle, rutsje, taste, sende, skrive, tegne og meget mere. Skab dit eget frimærke, tast løs på en skrivemaskine og send en emoji jorden rundt.
Opdag en legeplads, der gør det digitale analogt. Tegn dit helt eget frimærke og få et ark med hjem. Leg postbud, jorden er giftig, og test dig selv som TV-vært.

BØRNEOMRÅDE: En legeplads for hele familien

Velkommen til ENIGMA

Vi er museet for post, tele og kommunikation. Et moderne museum, der gør historien nutidig med udstillinger, børneområde og værksted.

Få en privat omvisning

Bestil en privat omvisning og lad vores museumsværter dele ud af deres viden, mens de fører jer igennem ENIGMAs udstillinger. Oplev kommunikationshistoriens kronologi og teknologiske gennembrud i udstillingen, Ideer der forbinder os. Eller få et historisk perspektiv på hvordan kommunikationsteknologier truer os som samfund og individer i udstillingen, Kommunikation i krise. Omvisninger tilbydes på alle hverdage og bestilles via hjemmesiden.

Få en privat omvisning

Kommunikationshistorie for børn og unge

ENIGMA tilbyder undervisning til alle aldersgrupper – både dagtilbud, mellemtrin, udskoling og ungdomsuddannelser. Med de yngste går vi på opdagelse i kommunikationens historie og rejser til en verden uden iPads og internet. Med de større udforsker vi, hvordan teknologien har ændret de måder vi kommunikerer med hinanden og den kommunikation vi møder hver dag. Vi klæder børn og unge på til at kunne navigere bevidst og kritisk i den digitale verden.

Kommunikationshistorie for børn og unge

Besøg os med din børnehave eller indskolingsklasse

Vi tager jer med på en tidsrejse i ENIGMAs børneområde, Teleportalen. I forløbet Postmysteriet hjælper I postbuddet på ENIGMA med at sende et kærestebrev fra 1820 tilbage i tiden. Sammen udforsker vi tiden før internet og iPads. Vi tegner vores egne frimærker, suser gennem rutsjebanen som morsesignaler og leger gæt og grimasser med hestevogne og brevduer.

Besøg os med din børnehave eller indskolingsklasse

Glæd dig selv - og andre - med et årskort

ENIGMA er et sted for nørderne og for dem der elsker kommunikation. Fra det første frimærke til metaverset. For familier, for børn, for unge og for gamle. Med et årskort kan du besøge museet, så ofte du ønsker og vi har årskort til både dig, din gæst og din familie. Et årskort giver dig også gratis adgang til museets temaaftener og 10% rabat, når du besøger Brasserie Post.

Glæd dig selv - og andre - med et årskort

Bliv Ekstremt Online med ENIGMA

Lyt til ENIGMAs ugentlige radioprogram på 24Syv Ekstremt Online her. Hver uge dyrker vi det smukke og det grimme ved internettet og hvad, det gør ved os, vores sind og vores samfund. Ekstremt Online elsker og hader internettet. Fordi det er ukontrolleret, endeløst og vildt.

Bliv Ekstremt Online med ENIGMA

Lej museets lokaler

På ENIGMA behøver du ikke nøjes med et traditionelt mødelokale. Vi tilbyder unikke lokaler fyldt med både historie og nutid. Skal de danne rammen om jeres næste møde eller event?

Lej museets lokaler

Hvad er klokken?

Er dit ur gået ud, eller skal du bare have synkroniseret det gamle klokkeværk i dagligstuen og ved du ikke, hvad klokken er? Så kan gode gamle Frk. Klokken hjælpe dig. Den 30. november 2021 lukkede Frk. Klokken som telefontjeneste. Heldigvis lever hun videre som digital kopi her på ENIGMA.

Hvad er klokken?