Den flyvende diligence

Af Malene Iwersen og Ole Jespersen

09. Nov. 2010

Postdiligencer har traditionelt haft fast grund under fødderne og ikke bevæget sig hurtigere, end to til fire heste kunne trække dem. Det gælder ikke Danmarks sidste diligence, der tog netop har taget en flyvetur fra stuen til 3. sal. 

Diligencen før konservering. 

Danmarks sidste diligence er for nylig vendt hjem til Post & Tele Museum efter en længerevarende deponering på 63 år. Det blev hurtigt besluttet, at den skulle byde publikum velkommen i museets nyrenoverede udstilling og fortælle sin historie om en tid, hvor postdiligencerne endnu var det væsentligste offentlige transportmiddel i Danmark .. Beslutningen betød starten på en lang og omstændelig rejse for diligencen, som på det tidspunkt befandt sig på et magasin i Jylland og trængte voldsomt til en kærlig hånd.

I efteråret 2010 fik Bevaringscenter Nordjylland derfor til opgave at konservere den gamle vogn. Værkstedets karetmager, møbelsnedker og farvekonservator har i fællesskab udført karetmager­arbejde og farvekonservering på vognen. 

Den originale Vejle-Brande diligence efter konservering hos Bevaringscenter Nordjylland. Foto: Ole Jespersen. 

Borebiller og møl

Diligencen transporterede oprindelig post og passagerer mellem Vejle og Brande og kørte sin sidste tur den 31. marts 1912. Efter rutens nedlæggelse stod vognen i mange år på Vinding Mark ved Vejle og blev da erhvervet af Post & Tele Museum. Det har ikke været muligt at dokumentere, hvor vognen er bygget, men vogntypen kan ifølge museets tegningsarkiv være tegnet i 1891 af vognfabrikant Petersen i Slagelse.

Desværre viste det sig, at vognen havde aktive angreb af borebiller, og i diligencens indtræk blev der desuden konstateret et aktivt mølangreb. Den bedste måde at komme den slags skadedyr til livs på er at fryse genstanden, men det er ikke så lige til, når det drejer sig om en hel hestevogn. Heldigvis lykkedes det bevaringscenterets konservator at finde en containerfryser på Ålborg havn, som var stor nok til diligencen, og første udfordring blev løst. Herefter blev der udført lettere karetmagerarbejde og farvekonservering på vognen, herunder fastlægning af farvelag og retouchering. 

Diligencen ankommer til Købmagergade den 22. september 2010. Foto: Ole Bo Jensen. 

Da konserveringsarbejdet var afsluttet, skulle diligencen fragtes fra Ålborg til København. Selve rejsen forløb uden problemer og garanteret i en fart, som diligencen aldrig har præsteret i sine velmagtsdage. Museets beliggenhed i Købmagergade er hverken optimal for store lastvogne med anhænger eller til aflæsning af en original diligence, men ankomsten gav smukke billeder med Rundetårn i baggrunden og blev et tilløbsstykke for gadens fodgængere. 

Det er svært at se det, hvis man ikke lige ved det: Under beskyttende tæpper og uden hjul hejses diligencen op i 3. sals højde. Foto: Ole Bo Jensen. 

Flyvende diligence

Dagen efter ankom to professionelle kranfolk klar til dagens hovedudfordring: At hejse diligencen op i 3. sals højde og ind på museet gennem en lille port i muren. Det krævede en del forarbejde og koordinering: Først blev hjulene afmonteret for at reducere vognens højde. Derefter blev den stivet af, så vognens affjedring ikke skulle få vognen til at kollapse under presset fra ophænget. Til sidst tog diligencen sig en ordentlig flyvetur i behørig langsom fart, og alle åndede lettet op, da vognen igen havde fast grund under sig i museets udstilling.

Vognens sidste rejse gik på lave "rulleskøjter" gennem museets udstillingslokaler, hvor der på forhånd var udført nøjagtige målinger for at sikre, at den over 3 m lange vogn kunne komme rundt. 

Diligencen som den ser ud i museets udstilling. Foto: Ole Bo Jensen. 

En oplevelse værd

Endelig på plads i udstillingen kunne diligencen løftes op med en donkraft, så hjulene igen kunne sættes på, og møbelpolstreren kunne overtage arbejdet på diligencen. Det mølædte indtræk blev udskiftet efter alle kunstens regler, og flere af de gamle fjedre blev bundet op, så vognen i hvert fald indefra ser ud, som da den første gang kørte på ruten mellem Vejle og Brande.

Kom og oplev diligencen i Post & Tele Museums genåbnede udstilling på 3. sal og forestil dig hvordan det var at rumle gennem landet, fastklemt mellem 5 medpassagerer på en mudret jordvej en mørk vinterdag. Det var ikke for ingenting, at H.C. Andersen kaldte diligencen for "pinselskassen".

Læs mere om H.C. Andersens oplevelser i diligencen
Læs mere om diligencen 

Kommenter denne artikel

Overskrift
Kommentar
Navn
E-mail

Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

Enigma - Museum for post, tele og kommunikation er Danmarks kommunikationsmuseum. På Enigma opbevarer vi Danmarks nationale samlinger inden for post og tele og råder over Danmarks største frimærkesamling samt landets vigtigste fagbibliotek inden for sit felt.

Enigma drives af en fond, stiftet i 1996 af Post Danmark A/S og TDC A/S, med det formål at bevare og formidle Danmarks kommunikationshistorie. Museet drives primært af tilskud fra stifterne.

Museets historie begyndte i 1913 da Dansk Postmuseum åbnede dørene for offentligheden. 

Enigma - Museum for post, tele og kommunikation

Nyeste kommentarer

Glædeligt...
postbiler
(intet emne)
The Danish Royal Family - Part 2
Why the Danish Royal Family - Part 1